
W dniach od 3 do 9 kwietnia 2022 nauczyciele z naszej szkoły wzięli udział w drugim spotkaniu warsztatowym w ramach projektu „Rozwijanie środowiska współpracy i refleksji w szkołach” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Warsztaty trwały cały tydzień i odbywały się w miasteczku Schwechat na przedmieściach Wiednia w austriackim zespole szkół, na który składa się gimnazjum i szkoła podstawowa. W warsztatach uczestniczyły panie Anna Szczucińska, Małgorzata Roehlich, Sara Kowalczyk i Iwona Windak, które reprezentowały PCKZiU, a oprócz nich wzięli w nich udział nauczyciele w Austrii, Irlandii, Hiszpanii i Czech pod przewodnictwem pracowników naukowych Uniwersytetu Trinity College w Dublinie.
Warsztaty skupiały się wokół dwóch tematów, a mianowicie tematu rozwijania współpracy pomiędzy nauczycielami w ramach jednej szkoły oraz wokół tematu roli nauczyciela jako badacza. Nauczyciele tworzyli poradnik zawierający wskazówki i praktyczne porady dotyczące tego, jak zachęcać nauczycieli do budowania społeczność praktyków, jak wspólnie planować lekcje, jak skutecznie uczyć się od siebie nawzajem, w jaki sposób praktyki CaRE mogą pomóc kierownictwu szkoły we wdrażaniu planów, które uwzględniają priorytety całej szkoły.
Oprócz 4 dniowych warsztatów był też czas na zapoznanie się z austriackim systemem edukacji oraz organizacją pracy w szkole z użyciem laptopów zamiast książek i zeszytów szkolnych. Znalazł się też czas na poznanie wiedeńskiej kultury oraz zabytków miasta. Zwiedziliśmy centrum stolicy Austrii a w nim Katedrę Św. Stefana i starówkę, interaktywne muzeum historii miasta „Time Travel” oraz górujące nad Wiedniem Kahlenberg i Leopoldsberg. Miejsce to odegrało ważną rolę w XVII w. za sprawą Odsieczy Wiedeńskiej w 1683r. Obecnie jest to sanktuarium Jana III Sobieskiego, który wybawił Wiedeń oraz całą Europę przed groźbą najazdu tureckiego.
Kolejne warsztaty w ramach tego projektu odbędą się w Czechach, ale wcześniej koordynatorzy wszystkich uczestniczących instytucji przyjadą do Wieliczki na dwudniowe spotkanie organizacyjne w dniach 28-29 kwietnia 2022.